Ujian


Pernah terbayangkan tak atau tak payah bayangkan,cuba imagine je ,eh tak sama ke dengan bayangkan? >_< . Kadang-kadang nikmat yang Allah bagi pada kita ,kita terlupa untuk mengucapkan syukur alhamdulillah atas nikmat yang Allah beri pada kita dan kita selalu ingat apa yang kita ada adalah hasil usaha titik peluh  kita walhal hakikatnya apa yang kita ada adalah "pemberian" Allah,tanpa keizinan Dia kita tak punya apa-apa . Yes memang betul asbabnya adalah dengan usaha dan ikhtiar kita,tetapi tak semua orang dapat relate antara asbab yakni usaha dan ikhtiar dengan keizinan dari Dia dan "pemberian Nya" .

Kadang-kadang Allah hanya beri kita hidup sederhana adalah kerana Allah tahu jika kita diberi kemewahan kemungkinan kita akan lupakan Dia,kita akan hanyut dengan kemewahan dunia dan aku tak maksudkan semua orang kaya itu lalai atau lupa,cuma ,ujian kemewahan dan ujian kemiskinan,ujian kesusahan selalunya akan mendekatkan diri kita kepada Allah yelah kita ni kalau susah baru terhegeh-hegeh nak cari Allah,baru nak cari tikar sejadah sembahyang malam,baru itu baru ini kan *sentap diri sendiri =( *, kalau time kita senang, ada je perkara lain yang buat kita leka sampai lupa nak beribadat pada Allah, thats whylah bersyukur jika Allah beri kita hidup yang sederhana,tak susah mana dan tidak mewah sangat.sama-samalah muhasabah diri, wassalam, terima kasih sudi baca =)



Sumber gambar : Sini

P/s: Allahumma Solli 'ala Sayyidina Muhammad

Coretan Cahaya Kehidupan : Ya Allah Beri aku kekuatan itu untuk menghadapi segala ujian Mu dan aku mahu hidup atas redha dari Mu...aamiin

Love.Peace.Respect


Jazakumullahu Khairan Kathira

3 coret kat sini:

Papaglamz said...

Assalamualaikim Cik Cahaya. Huhu. Papaglamz ke simi lagi.. Kokiki..
Sabar dlm menghadapi ujian yg pting kn. Kdang2 ujian ni blh meningkatkan keimanan kita lagi. Baik brsabar n brsyukur dr mengeluh.

Papaglamz ad entri baru. Jom trrjah
http://www.papaglamz.com/2014/11/tinta-papaglamz-ll-kawen-jom.html?m=1

Amanina said...

teringat satu perkongsian tu,
orang yg ingat Allah masa dia senang lebih baik dari orang yg ingat Allah masa dia susah. sbb masa senang lah Allah nak uji rasa bersyukur seseorang dgn nikmat hidup yg melimpah. :)

Fatihah Nazri said...

follow sini ..
jom follow KF !

Muslimah Biasa

 
Copyright©2011-2012. Segala penulisan diatas adalah Hak Milik cahayakehidupan